Chlupaté knedlíky Anuše Kejřové

4. března 2010 v 14:04 | vilemina |  S Anuší Kejřovou a Mottem
Chlupáči jsou dokonalá příloha k pečením, ale názory na ně se různí. Nejen na přípravu, ale i na konzumaci, slyšela jsem již různé hororové zkazky, jejichž jádrem byly neblahé dětské vzpomínky na cosi lepkavého, průhledného a málo chutného...

Jakpak dělá chlupaté knedlíky pouze ze syrových brambor Anuše Kejřová? Nalistujte stránku 143 se mnou:
Vypadá to úplně jednoduše.
Zkusím tedy brambory vymýt, aby knedlíky nebyly modré, snad to nebude tak složité? Vyšší kuchařská?

Na cedník jsem najemno nastrouhala 1/2 kg oloupaných brambor a několikrát propláchla, dala jsem si hned vařit i vodu na knedlíky, podle rad do velkého kastrólu.
Brambory jsem vymačkala a v míse k nim přidala sůl a přiměřené množství hrubé mouky, tedy jeden a půl hrstě. Nebylo to mnoho - předpis je předpis.
Bude tohle držet pohromadě? Ale nepředbíhejme.
Knedlíků velikosti vejce jsem z toho třetinového množství udělala šest, tvarovat šly snadno.
Pak jsem je začala házet do vařící osolené vody - hm, to tedy budou pořádní chlupáči! Ale ouha, nějak se rozpadají...nu, snad přece něco zbyde!
Knedlíky ze syrových brambor se vaří poměrně dlouho, a tak za nějakých deset minut už ze všeho byla škrobovitá polévka a drželo se pár posledních statečných kousků - přesněji dva!
Dalo by se říct, že zadání jsem splnila :)) Knedlíky nebyly ani modré, ani tvrdé...jen nějak nebyly vůbec! Ten žalostný zbytek byl však žlutý a měkký. S trochou zelí se sníst dal.
Šla jsem ale do sebe - mám totiž obvykle brambory varného typu A, tak koupím přece jen C. A bude to fungovat, když se škrob stejně vymývá? Anebo mám dát víc mouky? Hledala jsem ještě nějaké recepty na googlu i v knihách, poměry jsou nejrůznější, i několikanásobné ... Někdy se chlupaté knedlíky dělají i s krupicí, rohlíky nebo vajíčkem, ale to už jsou trochu moc odlišné recepty.

Zkrátka vyšší kuchařská, tak vidíš, jaks to podcenila, zlobila jsem se sama na sebe, když jsem vylévala kastról plný škroboviny...ani jsem z ní, jak Anuše Kejřová radí v zájmu úspornosti (u špekových knedlíků), neuvařila bramborovou polévku.

Na druhý pokus jsem brambory vypláchla tak napůl, zapracovala nejprve mouku v množství dle předpisu a jeden knedlíček zkusila zavařit, jak se také radí: za minutu nebo dvě se začal rozplývat a vylovila jsem zas jen kousky!
Tak to ne - prostě tam přidám pořádně mouky a uvidíme, jak to dopadne! Udělala jsem hustší těsto, aspoň 150 g mouky a trochu krupice pro jistotu k tomu na půl kila brambor.

Těsto už vypadalo "knedlíkovitěji" než poprvé a líp drželo. Bylo to napínavé - první knedlíček se však choval řádně, pozorovala jsem ho nejméně tři minuty, byl chlupatý, ale držel pohromadě! Tak jsem opatrně dala vařit zbytek.
Knedlíky nejprve klesly ke dnu, bylo třeba je trochu odlepit. Posléze vyplavaly nahoru, ale ještě nebyly dost vařené. Ten první jsem použila i na ochutnávku, vařil se jistě dvacet minut, než z něj přestaly být cítit syrové brambory.
Ale nic se již nerozvařilo. Taky nebyly modré ani tvrdé. Bude třeba trocha cviku, jinak chlupaté knedlíky nejsou složité - Anuše zkrátka s tou vyšší kuchařskou měla pravdu.
Myslela tím i to, že brambory bývají různě moučnaté a vůbec se můžou chovat různě. Taky záleží na tom, jak moc je vymačkáte a jak velké hrstě máte...kdoví, jak velké byly ty Anušiny!
Chlupaté knedle mě tedy docela potrápily, ale nedala jsem se. Nakonec dopadly dobře a s kuřecí špenátovou roládou (o té zase jindy) i výborně chutnaly. Recept najdete na blogu redakce Motto pod obrázkem vpravo.
 

11 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 ovečka ovečka | E-mail | 4. března 2010 v 17:37 | Reagovat

Vilemíno, tento recept u Kejřové opravdu nefunguje. Chlupáče vaříme doma a mám načtených i pár receptů z jižních Čech, ale nikde se brambory nevyplachují, maximálně se trochu vymačkávají, aby se nemuselo přidávat tolik mouky. Teta přidávala i pár hrstí strouhanky, na vylehčení. Hmotu netvarujeme do knedlíků, ale vykrajujeme polévkovou lžící jako velké noky. Knedlíky mi nikdy nezmodraly a krájet jdou taky. Máš moc pěkné stránky, ráda sem chodím.

2 toffo toffo | 4. března 2010 v 20:33 | Reagovat

Takového vaření knedlíků dobře znám :-), Takhle vařím ty moje bramborové od oka. O chlupaté jsem se raději nepokoušela. Ale - moje maminka také brambory neproplachuje, vymačká vodu do vedlejšího hrnku, nechá škrob usadit, vodu slije a šrob vrátí do těsta na knedlíky.

3 Vilemína Vilemína | E-mail | Web | 5. března 2010 v 9:17 | Reagovat

Ano, díky vám oběma - to všechno jsem o knedlíkách taky nastudovala, je pravda, že to proplachování nebylo už NIKDE - ale možná (určitě) se změnily ty brambory...

4 Marie Marie | E-mail | 15. března 2010 v 19:57 | Reagovat

Nejlepší knedlíky (tada u nás doma se říkalo také černé knedle) vařil můj tatínek. Ani on brambory neproplachoval, vodu vymyčkal a škrob vrátil zpět do těsta, přidával trochu mouky a trochu strouhanky, žádné vajíčko.

5 Pfiffikus Pfiffikus | 16. března 2010 v 11:30 | Reagovat

Páni milí, to je zase klauniáda! Obávám se však, že zcela vážně míně … vlastně vilemíněná. Připomínáte mně jednu paní, znám to jen z vyprávění, která coby novomanželka chtěla svého chotě uctít bramborovými knedlíky plněnými uzeným. A údajně uvěřila kanadskému žertíku svých známých, od nichž žádala recept a radu. Že totiž stačí dát do hrnce s vařící vodou koule bramborového těsta a na kostičky nakrájené uzené maso. A ono se to samo spojí.

6 Vilemína Vilemína | 16. března 2010 v 12:13 | Reagovat

[4]: Ano, takových receptů jsem taky pár našla - hlavně u halušek se často zmiňuje vracení škrobu zpět.

5 - nerozumím

7 Petra Petra | 27. března 2010 v 21:30 | Reagovat

Moje mamka děla vynikajici knedliky - jeji prvni pokus dopadnul stejne. pak ve starych knihach nasla trik s vracenim skrobu - brambory syrove procedit, vodu nechat ustat a vsechne skrob tak vratit! Uspech zarucen.

8 Vilemína Vilemína | Web | 28. března 2010 v 20:51 | Reagovat

Dík - jak to s tím vymýváním škrobu myslela Anuše, se už asi nedozvíme - ale když ho je málo, ať z brambor nebo z mouky, držet to prostě nemůže:)

9 Naďa Naďa | Web | 13. května 2010 v 10:36 | Reagovat

Tak za chvíli jdu na chlupaté knedlíky. Mám také krásné zážitky, jak jsem lžící hezky vykrajovala a do hrnce s vařící vodou naházela knedlí a hle hle, co v hrnci nebylo? Knedlíky. Bramborová voda šla do záchoda (hezky jsem to zrýmovala). Já stále experimentuji s moukou. Někdo tam dává mouku hladkou někdo hrubou, ale v předpisech jsem našla jen polohrubou. Já tam jdu šupnout tu hrubou.
Hezké stránky máte, Vilemíno, zase někdy zajdu.

10 Vilemína Vilemína | Web | 13. května 2010 v 14:26 | Reagovat

Díky.
Jak knedle dopadly?

Taky se chystám na nějaké repete, když brambory jsou už hanebné. Ony ty halušky jsou hodně podobné, a tam je nejklasičtější zas hladká mouka...asi se s tím tak nepárali, vzali, co bylo, i ty housky - jen když se to nerozvařilo!

11 Naďa Naďa | Web | 14. května 2010 v 17:57 | Reagovat

Knedlíky se povedly, i když voda čirá nezůstala :-), ale kdysi jsem psala o těchto knedlíkách:
http://sites.google.com/site/bigbrutt/zatraceny-knedliky

12 jezura jezura | Web | 22. července 2010 v 13:35 | Reagovat

Tak jsem si úplnou náhodou hezky početla. A začalo to ale také kvůli chlupatým knedlíkům. U nás na jižní Moravě jsem je vůbec neznala, také prvních 20 let, co jsem bydlela tady na severu Čech jsem je vůbec nedělala, ale teď můj manžel je na mně vyžaduje a i po 30 letech mu nejsou dost dobré! Co já také nastudovala receptů a nic! Dnes jsem je zkoušela z nových brambor, hrůza! Sice jsme je snědli, ale těch řečí, jak by měly vypadat! No, co nadělám, spoustu rad jsem si tady také pečlivě přečetla, tak snad příště!

13 vilemina vilemina | Web | 22. července 2010 v 19:58 | Reagovat

Vítám a doufám, že si počtete i příště:)
No jo - z nových brambor to nejde.

14 Lucie Lucie | E-mail | 10. srpna 2010 v 18:58 | Reagovat

myslím si, že krupičková mouka není hrubá mouka, ale krupice, to za 1. A za 2. bych řekla, že 15 středních brambor není půl kila :)

15 Vilemína Vilemína | 10. srpna 2010 v 20:44 | Reagovat

[14]:Lucie, s tou krupičkovou moukou je to složitější, dle více zdrojů krupičková = hrubá(http://recepty.labuznik.com/recept/10955-Babicciny_orechove_cukrovinky), dle jiných ale to označuje spíš způsob mletí pšenice, má to být mouka vejražková, což je snad jako ta běžná dnešní.

K mnou použitým množstvím: vzala jsem řetinu, tj. ne 1,5 kg brambor  4 hrsti mouky, ale 1/2 kg a 1 1/2 hrstě, ok?

16 Lucie Lucie | E-mail | 10. srpna 2010 v 22:04 | Reagovat

ok, nechce se mi věřit, že by některý recept od Anuše nefungoval, proto bych asi zkusila raději tu krupici a s těma bramborama by na půl kila mělo být 1 a 1/3 hrstě...aby ten recept byl co nejpřesnější a tudíš se povedl :)

17 Tadik Tadik | 3. září 2010 v 4:05 | Reagovat

Pozdravení :-) inu, on je opravdu dnes trochu problém v samotných bramborách. Ne, že by se u nás nepěstovalo dosti odrůd ... ale málokde se koupí :-( Pomůže přidat drobně bramborového škrobu. Je to o moc lepší, než-li větší množství mouky. Chlupaté knedlíky mají chutnat po bramborách a nikoli po mouce, tak té by mělo být nejmenší jen nezbytné množství. Knedlíky je jistě pak dobré z vody přendavat do misky s rozpuštěným sádlem a v něm jemně obalit :-)

18 Vilemína Vilemína | Web | 3. září 2010 v 9:09 | Reagovat

Sna na podzim zas na chlupáče dojde řada, ověřím, jak to funguje - podobné problémy viz Halušky zaručeně pravé.

19 Václav Václav | E-mail | 25. května 2012 v 0:54 | Reagovat

Podle množství naškrábaných brambor,určit množství mouky. Na velký brambor 1 polévková lžíce hrubé mouky. Nastrouhané brambory pořádně v útěrce vyždímat. Zkušební knedlí neházet do vařící vody, ale skoro vařící a nezapomenout jej odlepit od dna.Rozvaří se, tak přidat tak 20% krupice. Do mísy připravit vyškvařenou slaninu a knedlíky promíchávat. Nesčernají. Rychle na stůl, všem nasložit a připravit se na komentáře k masu,zelí a knedlíkům. A po dobrém obědě může kuchař/ka začít umývat nádobí. Proto se vaří s láskou. Václav

20 Vilemína Vilemína | Web | 25. května 2012 v 10:59 | Reagovat

Díky.

Chce to holt trochu praxe - už mi jdou celkem dobře, používám "B". Ale častěji udělám halušky, je to chuťov+ě hodně podobné.
Z vařených brambor zas mě nyní baví šišky, dokonce míchané s tvarohem.

21 KRISTIN KRISTIN | 12. června 2012 v 11:11 | Reagovat

Proplachovat nastrouhané brambory vodou? NESMYSL! vodu z brambor sice vymačkáme ale uchováme v misce, poté co se škrob ustálí na dně, vodu opatrně vylijeme a škrob vrátíme do těsta.

22 Vilemína Vilemína | 14. června 2012 v 21:24 | Reagovat

Jak vidno v receptu ofoceném z Úsporné kuchařky, Anuše proplachuje.
Ano, nemá to logiku, ale je to tam...tuto praktiku jsem opustila nejdříve, pak už to šlo :)

23 hana hana | E-mail | 8. prosince 2012 v 22:15 | Reagovat

Chlupaté knedlíky dělám již několik let. Brambory nastrouhám, předém do síta a vymačkám vodu. Pak hmotu vezmu přidám hrubou mouku, trochu soli a zamíchám. Z těsta vykrajuji lžící noky /podle nálady malé nebo velké/ a házím okamžitě do vody. Když vyplavou na povrch jsou hotově. Nikdy nejsou tvrdé. (občas je vařeckou odtrhnu ode dna)

24 Věra Věra | E-mail | 19. března 2013 v 8:09 | Reagovat

Dobrý den, vzhledem k tomu, že vlastním kuchařku paní Kejřové vařím tyto knedlíky už několik let. Prošle jsem si stejnou kalvárií s množstvím mouky, ale teď už podle oka vím, jestli je těsto dobré. Jinak tu mojí starou po babičce polorozpadlou kuchařku opatruji a myslím, že mnohé recepty by i v téhle době pro mladé kuchařky byla obrovská pomoc. Opět se ukáže, že v jednoduchosti je síla.

25 Vilemína Vilemína | Web | 20. března 2013 v 16:25 | Reagovat

Díky za komentář,

na něco jsou staré kuchařky dobré, ale přece jen se vaří jinak - mění se suroviny i postupy, jsem pro kombinaci.

26 Eva Eva | E-mail | 16. června 2015 v 14:30 | Reagovat

I když je tento příspěvek už dost starý,nemůžu nereagovat.Chlupaté knedlíky (u nás bosáky) vařila moje babička i maminka a všichni jsme se po nich mohli utlouct.Myslela jse,že mám dost času se je naučit,maminka nečekaně zemřela a od té doby marně sháním recept.A myslím,že jsem ho našla právě tady.Pamatuju si,že brambory se úplně vyždímaly přes utěrku (už to v komentáři někdo psal),přidala se mouka a nic víc.Ale jaká mouka nevím,snad ta hlubá,vyzkouším.Výborné byly i druhý de,pokrájené a opečené.Jsem ráda,že jsem na váš blog narazila.

27 Vilemína Vilemína | 17. června 2015 v 14:40 | Reagovat

Děkuji, vítám. Snad knedlíky budou ty správné - na knedlíky určitě hrubou mouku, na halušky ale se dává hladká. Spíš záleží na bramborách, ze salátových to někdy nejde a z nových taky ne.

Koukněte taky na frncochaté:

http://vilemina.blog.cz/1012/frncochate-knedliky-s-chundelkou

28 Monika Monika | 16. března 2016 v 8:48 | Reagovat

[6]: vracím škrob u halušek a paráda. funguje to. nevidím v tom problém

29 Alenka Alenka | 10. dubna 2016 v 16:19 | Reagovat

Vždy jsem měla respekt před "patlavými" těsty a pouštěla se do nich výjimečně. Pak mi známá poradila hrnkové knedlíky a už je nedělám jinak. Těsto viz výše ( dávám také cca lžíci hrubé mouky na bramboru ), přidám dle chuti nasekanou petrželku nebo jinou bylinu. Do vymazaných hrnků, běžných, zhruba čtvrtlitrových, nandám těsto asi 1 - 2 cm pod okraj, postavím do hrnce s vodou, vařím přibližně 3/4hod. Je nutno vyzkoušet. Jdou vyklopit, někdy objedu nožem. Jsou měkké, dobré. Nakrájíte dle libosti.

30 Chlupaté knedlíky Chlupaté knedlíky | E-mail | Web | 5. března 2017 v 15:49 | Reagovat

Chlupáče dělám ze starých brambor, z těch nových je potřeba trochu vymačkat vodu. A mouku hrubou, v parním hrnci pak brnkačka :-) Můj recept: http://makova-panenka.cz/recepty/chlupate-knedliky-tentokrat-v-parnim-hrnci-nebo-s-pridavkem-celozrnne-mouky/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama